Cykelbord från Store Muu Design

Store Muu Design är en designstudio som ägs av tre japaner. De har ritat cykelbordet Pit In. Här parkerar du cykeln för att kolla din mejl på datorn, läsa tidningen eller dricka en kopp kaffe. Nu väntar vi med spänning på när Stockholm stad ska köpa in ställen.

Fusk, inkompetens och jäv i årets Guldägg?

Guldägget är återigen satt under press, men denna gång är kritiken allvarligare än någonsin. Fusk, inkompetens och jäv är ord som florerat i jurygrupperna i år. Anklagelserna är av ett sådant slag att de allvarligt skadar tävlingens anseende. Ända sedan Guldägget startade för 49 år sedan har det med jämna mellanrum stormat om tävlingen. När… Läs mer »

Sehwan Oh´s gemhållare

Trött på fula gemhållare? Den koreanska designern Sehwan Oh har tagit fram gemhållare som lånar formen från sköldpaddan. Produkten heter Turtle och har magnet på insidan som samlar upp gemen om du drar skalet över dem. Alla bilder från Dezeen Magazine

Hong Chun Zang – Twin Spirits

Den kinesiska konstnären Hong Chun Zangs senaste verk heter ”Twin Spirits” och är en serie stora målningar ritade med kolpenna. Motiven föreställer henne själv och hennes tvillingsyster, men den universella tanken bakom är att undersöka kvinnans livscykel.

Apoteksmarknaden – en hel bransch i identitetskris

Apoteksmarknaden i Sverige har avreglerats och det märks att det gått lite för fort. Nu ska de nya aktörerna slåss om kundernas gunst, och det första steget i varumärkesbyggandet är att kommunicera en identitet som gör att du och jag känner igen företaget. Förhoppningsvis något som är särskiljande och speglar företagets unika värden. Med facit… Läs mer »

Harc Lee & Coca-cola

Den New York-baserade industridesignern Harc Lee har tagit fram en Coca-cola burk som är inte bara är snygg utan också tar hänsyn till miljön. Burken är tillverkad i matt silver, utan den giftiga färg som vanligtvis behövs för att färga aluminium. Detta ska drastiskt minska föroreningen av luft och vatten vid tillverkningen. Harc Lee grundade… Läs mer »

Äntligen en lösning på byråpitcher

Dagens Media har startat en debatt om byråpitcher och jag har tänkt ut ett konkret förslag på hur denna utdragna fråga äntligen ska få sin lösning. Reklambyråtävlingar har existerat sedan sextiotalet, men under de senaste åren fått en annan karaktär. Eller snarare två karaktärer. Det ena spåret följer människors oförmåga att hantera det som är… Läs mer »

Yugo P & UNIQLO

Yugo Nakamura (även känd som Yugo P) är en av världens främsta formgivare av digitala medier. Förutom utmärkelser i alla större internationella reklamtävlingar är han en av få i branschen som fått sina jobb utställda på prestigefyllda konsthallar som Center Pompidou och Design Museum i London. Sedan 2004 är han verksam i den egna designstudion… Läs mer »

Marknadschefen in i styrelsen

I helgen drog Marknadsföreningen i Stockholm igång en kampanj för att få in fler med marknadsföringskompetens på styrelsenivå. Tanken är bra och initiativet föredömligt. Den här debatten borde Sveriges Annonsörer haka på och kanske även Sveriges Kommunikationsbyråer – som diskuterat frågan i många år utan att komma till skott. Alla som arbetar med reklam vet… Läs mer »

48h – kul men otidsenlig

Imorgon drar studenttävlingen 48h igång. Det är en tävling som samlar och engagerar en bredare krets av studenter än vad reklambranschen vanligtvis lyckas engagera. Förutom reklamskolorna deltar även studenter som läser till ekonomer, går på konstskolor eller digitala utbildningar. Tävlingen ligger mig varmt om hjärtat, eftersom det är ett av två projekt som jag startade… Läs mer »