Dagensmedia.se skriver idag att två tredjedelar av de allsvenska fotbollsklubbarna räknar med ökade sponsringsintäkter i år. Av dessa miljoner finns säkert många satsningar som är både genomtänkta och bygger varumärket åt sponsorerna. Sedan finns det de som är totalt obegripliga. Till exempel bilmärket KIA:s sponsring av IFK Göteborg. Företaget har ingen speciell koppling till regionen, inte heller någon annan relation till klubben som motiverar varför man väljer ut ett av 16 lag i allsvenskan när målgruppen sannolikt finns bland anhängare i alla allsvenska klubbar. Hur har man tänkt, eller har man tänkt alls?
Om man tror på sponsring som ett verktyg för att förändra människors attityd till ett varumärke är KIA:s satsning märklig. Fotboll handlar om känslor, engagemang och en läktarkultur som i många fall är både irrationell och skiljd från hur man agerar på jobbet eller i andra privata sammanhang. Fotboll väcker inte bara positiva associationer utan också negativa. Blir KIA ett alternativ nästa gång fansen i Black Army, Järnkaminen eller supporterklubbar i Skåne, Småland och Halland ska köpa bil? Vilka associationer får man till KIA när IFK spöar upp Halmstad eller Åtvidaberg? Den som tror att det inte blir några effekter alls måste underkänna sponsring som en fullvärdig kommunikationskanal. För den som däremot tror på sponsring måste KIA:s agerande ifrågasättas. Man stödjer en klubb men får 15 emot sig. Eller?