Hong Chun Zang – Twin Spirits

Den kinesiska konstnären Hong Chun Zangs senaste verk heter ”Twin Spirits” och är en serie stora målningar ritade med kolpenna. Motiven föreställer henne själv och hennes tvillingsyster, men den universella tanken bakom är att undersöka kvinnans livscykel.

Apoteksmarknaden – en hel bransch i identitetskris

Apoteksmarknaden i Sverige har avreglerats och det märks att det gått lite för fort. Nu ska de nya aktörerna slåss om kundernas gunst, och det första steget i varumärkesbyggandet är att kommunicera en identitet som gör att du och jag känner igen företaget. Förhoppningsvis något som är särskiljande och speglar företagets unika värden. Med facit… Läs mer »

Harc Lee & Coca-cola

Den New York-baserade industridesignern Harc Lee har tagit fram en Coca-cola burk som är inte bara är snygg utan också tar hänsyn till miljön. Burken är tillverkad i matt silver, utan den giftiga färg som vanligtvis behövs för att färga aluminium. Detta ska drastiskt minska föroreningen av luft och vatten vid tillverkningen. Harc Lee grundade… Läs mer »

Äntligen en lösning på byråpitcher

Dagens Media har startat en debatt om byråpitcher och jag har tänkt ut ett konkret förslag på hur denna utdragna fråga äntligen ska få sin lösning. Reklambyråtävlingar har existerat sedan sextiotalet, men under de senaste åren fått en annan karaktär. Eller snarare två karaktärer. Det ena spåret följer människors oförmåga att hantera det som är… Läs mer »

Yugo P & UNIQLO

Yugo Nakamura (även känd som Yugo P) är en av världens främsta formgivare av digitala medier. Förutom utmärkelser i alla större internationella reklamtävlingar är han en av få i branschen som fått sina jobb utställda på prestigefyllda konsthallar som Center Pompidou och Design Museum i London. Sedan 2004 är han verksam i den egna designstudion… Läs mer »

Marknadschefen in i styrelsen

I helgen drog Marknadsföreningen i Stockholm igång en kampanj för att få in fler med marknadsföringskompetens på styrelsenivå. Tanken är bra och initiativet föredömligt. Den här debatten borde Sveriges Annonsörer haka på och kanske även Sveriges Kommunikationsbyråer – som diskuterat frågan i många år utan att komma till skott. Alla som arbetar med reklam vet… Läs mer »

48h – kul men otidsenlig

Imorgon drar studenttävlingen 48h igång. Det är en tävling som samlar och engagerar en bredare krets av studenter än vad reklambranschen vanligtvis lyckas engagera. Förutom reklamskolorna deltar även studenter som läser till ekonomer, går på konstskolor eller digitala utbildningar. Tävlingen ligger mig varmt om hjärtat, eftersom det är ett av två projekt som jag startade… Läs mer »

Maison Hermés & Tokujin Yoshioka

Modehuset Hermés showroom i Tokyo är spektakulär på många sätt. Inte bara för att den är belägen i en jordbävningssäker byggnad av stål och glas, ritad av den italienska arkitekten Renzo Piano (mannen bakom Centre Pompidou). Butikens återkommande temporära utställningar i skyltfönstret har rönt stor uppmärksamhet och bland inbjudna konstnärer och designers märks bland annat… Läs mer »

Solresors mörka baksida

Solresor har under de senaste åren varit en av resebranschens snabbast växande aktörer och har bland annat utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri. Under 2008 omsatte man drygt två miljarder och idag är man Sveriges fjärde största researrangör. Researrangören köptes av ett isländskt bolag 2005 med hjälp av Kaupthing bank. Snabb tillväxt, positiv media och… Läs mer »

Ekströms – Lika gott som hembakat?

Känner ni igen följande reklamfilm: Två personer befinner sig i ett kök. Strax får de besök och sätter sig till bords. Sällskapet har jättetrevligt tills en person höjer rösten och lovordar den goda maten. I nästa scen syns en förpackning i bild, och vi börjar ana att maten inte är hemlagad utan färdigköpt. Då klipper… Läs mer »