Om Palm-Jensen och Paregos

Nu ska Matias Palm-Jensen lämna farfar och många frågar sig hur byrån kommer att utvecklas när han lämnat nycklarna i receptionen. Ingen vet – men klart är att ett mycket långt och framgångsrikt kapitel (åtminstone i den digitala världen) kommer att avslutas. Sverige saknar inte digitala stjärnor men de flesta förmår inte att bygga ett varumärke vid sidan av sitt eget. Det som gjort Palm-Jensen unik är att han inte bara varit en solospelare utan arkitekten och visionären bakom Sveriges mest framgångsrika digitala byrå genom tiderna. På samma sätt som Joakim Jonason var en frontfigur för reklambranschen och Paradiset på 90-talet, har Palm-Jensen varit farfars motsvarighet i den digitala världen under 2000-talet. När stjärnkreatörer lämnat Sverige för den stora världen, har Palm-Jensen lyckats med det omvända – att få världens främsta kommunikatörer och byråer att rikta blickarna på Sverige och lilla farfar på Bolindersplan i Stockholm.

Palm-Jensens betydelse för farfar blir tydligare om gör vi en tillbakablick. Det här var de digitala byråer som var mest belönade under 2001, enligt Resumé. Vi ser då att farfar var en av de främsta spelarna redan i tidernas begynnelse.

1. Abel & Baker
2. Farfar
3. Moonwalk Sthlm
4. Paregos
5. Tesch & Tesch
6. Mogul Sweden
7. CDG
8. 24HR
9. Sitemotor
10. Hallabaloo

Utslagna från topplistan det här året var Starlet Deluxe, Kabel New Media, Razorfish, RMR Interactive, Framfab och The World. För de allra yngsta är det här en lista med okända företag, för oss andra är det som en stilla vandring på webb-kyrkogården. De flesta av den tidens största digitala profiler jobbar kvar i branschen men då på nätverksbyåer eller som delägare i företag som startats av andra. Måns Ulvestam är på Waters Widgren, Martin Cedergren finns hos Åkestam Holst, Calle Sjönell huserar på Fallon i Minneapolis, Bröderna Tesch har precis startat upp i London osv.

Runt millennieskiftet var kreatören Nicke Bergström relativt anonym i media. Hans namn var bara ett av flera i arbetsgruppen till de vinnande bidragen. Palm-Jensen har däremot bullrat och varit aktiv från den stund Milkos Musikmaskin tog Sverige och resten av världen med häpnad. Just hans äkta engagemang, inte bara för farfar utan hela branschen, har varit imponerande. Speciellt minns jag juryarbetet med Webbspelen 2002. Jag var under fyra år ständig sekreterare för tävlingen och just det här året ingick Palm-Jensen i huvudjuryn tillsammans med bland annat Tony Sajdak, Petra Stenqvist och Elisabeth ”Pyttan” Ström. Juryns ordförande var ingen mindre än vår nuvarande utrikesminister – Carl Bildt. Efter en sen nattmangling kändes det skönt när de sista guldstjärnorna var spikade och vi kunde åka hem. Juryn pustade ut och såg fram emot prisutdelningen. På förmiddagen dagen efter ringde en ivrig Palm-Jensen och ville diskutera om man kunde ändra ett beslut – givetvis inte av skäl som skulle gynna farfar – utan för att han börjat tvivla under natten. Jag sa att huvudjuryn självfallet har rätt att ändra sig så länge resultatet inte offentliggjorts och det är ett majoritetsbeslut i juryn. Palm-Jensen ringde alla jurymedlemmar och fick sin vilja igenom. Inklusive Carl Bildt!

Vad vill jag säga med det här? Jo, jag kan inte sluta tänka på Paregos. Paregos från Skellefteå var runt millennieskiftet en av Sveriges absolut kreativaste digitala byråer. Deras jobb för Expedition Robinson, Volvo, Totalförsvaret och inte minst deras egen sajt ”The Skyscraper” innehöll så mycket nytänkande – kreativt såväl som tekniskt – att de fick alla utmärkelser som gick att vinna på den här tiden. De öppnade kontor i Stockholm, blev uppköpta av Framfab, köpte sig loss från Framfab. Men de hade ingen Palm-Jensen – en frontfigur som satte byrån på kartan. Under förra året hade Paregos åtta anställda och en omsättning på cirka fem miljoner. Det är visserligen fem miljoner mer än vad Abel & Baker, Moonwalk och övriga icke existerande webbyråer redovisade. Men vad hade hänt om Paregos hade haft en företagsbyggare á la Palm-Jensen som provocerade, visionerade och byggde Paregos varumärke? Med all respekt för Paregos gamla medarbetare på North Kingdom – som är fantastiska kreatörer och nytänkare. Varken David Eriksson eller Robert Lindström är företagsbyggare av Palm-Jensens klass. Det är bara att titta i senaste bokslutet: farfar omsatte 70 miljoner, North Kingdom ungefär hälften. Med det hälsar Modul Sthlm Matias varmt välkommen till frilansvärlden. 🙂 / Patrick

One Response to “Om Palm-Jensen och Paregos”

  • matias palm-jensen

    Tack.
    Vi har varit många som haft exceptionell framgång och ändå lyckats hålla vänskapen före konkurrensen. Det har varit det största.

%d bloggare gillar detta: